Search This Blog

Thursday, April 8, 2010

cara menjaga peralatan memancing.....

salam....

untuk kaki pancing penjagaan alat memancing adalah penting utk memastikan alat dlm keadaan yg terbaik.....so rugila bli mhl2 tp xjg....sebaik-baiknye bsuh stiap kali slepas mmcg....klu blh lps gn trus bsuh...bg yg kelaut hrp maklumla air laut ni titanium pun blh hncur klu kte ltk dlm laut.....ini kn plk bhn biasa....so baik reel, rod, tali , mata kail, batu ladung plu dibasuh setiap kali digunakan....elakkn myimpan set mmcg di tmpt yg lembab....cnth kt tmpt yg gelap & sistem pengudaraan yg kurg baik....sbb klu tmpt 2 lmbb akn mengaratkan set kte.....utk rod plak akn cpt reput......




servis....

bearing.......

reel kte perlu diservis skrg2nye 1bln skali.....gris ni dia blh beku klu da lme dia xdigunakn....so kne igtla klu gris da beku geseran pd gear akn bertambah....bearing yg tiada gris akn mengurngkn performance bearing...ble performance kurg gesearan antara gear & bearing tinggi...so gear akn cpt rosak & bearing cpt jem....stiap bearing ada clearance sndri.....ble bearing pns akibat geseran ia akn mgembang & ble dia mgembang melebihi had clearance dia 2 yg pecah or jem 2.....antara bearing ngn shaftpun ada clearance.....jd ble bearing jem shaft gear 2 rolling tnpa bantuan bearingla.....2 yg brt & lme2 rskla....so ni la sistem dia






bearing yg biasa digunakn dlm reel kte ialah ball bearing & roler bearing.....ball bearing ni spect dia high speed tp less load....mksdnye dia lju tp beban yg dia blh support rgn je....biasa utk roller & power handle pye bearing pki ball baering.....roller bearing ni low speed & more load....mksdnye dia ni utk low speed tp beban yg blh tampung tggi.....biasanye helical gear gn roller bearing...heavy duty skit....stiap bearing ni ada clearance....






clearance ni bahasa mudh dia ruang utk shaft atau ball or roller utk bergarak & mgembang.....so utk kurgkn geseran coz xnk shaft atau ball/roller 2 mgembang lbih dari spatutnye knla ltk griss.....



gear.....
worm wheel gear sistemyg biasa digunakn utk reels ktela...utk drive & driven gear ktepun ada clearance dia....pastikn jgn terlalu byk sgt gap & jgn terlalu dkt.....klu jauh sgt tkt gear tooth pth....tp klu rpt sgt tkt cpt haus & mesin akn jd berat...so pastikn gap antara drive & driven gear 2 sdp2 je....so ms kte bkk utk servis pstikn washer2 2 kte hafal & jgn slh msuk plak....tmpt washer2 2 kne btul...slalu punca gear tooth pth sbb washer2 ni kte msuk xbtl pda tmpt dia....jg gap antara gear 2 terlalu byk atau skit....ble byk gear 2 xdpt digunakn dgn sempurna...so gear akn mudh terlepas & mgkn blh pth....klu ketat sgt gear akn cpt haus....






drive gear.....gear yg memacu reel kte....drive gear ni kne psg btul2...klu x gear tooth dia sng pth




ni driven gear....gear yg berfunsi utk memutar bait arm kte...




so kedudukn gear kte 2 mcm ni la lbh krg....worm wheels pye sistem gear....jgn terlalu rapat & jgn terlalu jauh sgt gap....dua2 tu akn merosak'n tooth gear kte......







lbih kurg mcm ni la rpe dia...so klu nk servis pastikan anda tau kedudukan stiap part yg kte bkk....washer & cara pasang 2 kte kne hafal...klu x rsk nnt....so klu lps gne 2 bsuh2la k....walaupun kte bli xmhl tp duit ttp duit kn...kn tgu gaji bru blh bli...jd ape slhnye luangkn ms 10 ke 20 minit sbln...xrugi pun.....


so slamat mencube

No comments:

Post a Comment